Styrk dit parforhold med metakognitiv terapi

Kærlighed, forelskelse og fælles planer. Det er tit sådan, mange parforhold starter. Men hvorfor fortsætter det ikke på den måde, og hvad kan man gøre for at pleje sit parforhold?

”Hvorfor hjælper han aldrig til?”, ”Det er vigtigere for hende, at huset er rent, end at hun er sammen med mig” eller “Han taler altid dårligt til mig!” hører vi ofte i klinikken fra frustrerede kærester og ægtefæller.

Det er normalt at være uenige og at skændes i parforholdet. Påstande som dem ovenfor leder ofte til timelange grublerier og skænderier i parforholdet. Og passiv-aggressivitet for de konfrontationsky par.

Videnskabelige studier viser, at der er en sammenhæng mellem problemer i parforholdet og angst, depression, og alkoholmisbrug. Disse konsekvenser går ikke kun ud over parret, men også deres børn, fordi psykisk pressede forældre kommer til at bruge uhensigtsmæssige strategier overfor deres børn.

Mange af mine klienter fortæller mig, at deres største ønske er at være nærværende over for deres børn. Men det er svært for dem, når de samtidig er udfordrede på grund af angst og depression.​

Hjælper det at arbejde på parforholdsproblemer?

Der findes et hav af inspiration til, hvordan man forbedre parforholdet. Lige fra samtale med venner, selvhjælpsbøger og parterapi der har fokus på at problemløse parrets individuelle og fælles problemer.

Men selv de bedste intentioner om at redde parforholdet kan risikere at give bagslag, da ovenstående løsningsforslag primært består af fælles grublerier, samtidig med, at de ikke har dokumenteret god effekt på den lange bane. Studier viser, at for omfattende fælles grublerier har negative konsekvenser for vores romantiske relationer og ikke mindst vores psykiske velbefindende.

Vi oplever derfor ikke, at det hjælper at arbejde på parforholdet gennem tilgængelige metoder, som fælles-grublerier, analyse, selvhjælp og parterapi.

Uhensigtsmæssige strategier fastholder problemerne


Mange par bruger også selv uhensigtsmæssige strategier for at løse deres problemer i for stor udstrækning, dvs. tidsmæssigt. Der er typisk tale om følgende strategier:

  • Fælles grublerier (eller sam-grunling) par fælles-grubler typisk, når de taler sammen om deres problemer i timevis i et forsøg på at løse dem)
  • Skænderier (når par bruger tid på at skændes om det de eer uenige om)
  • Monitorering af trusler (når par holder øje med hinandens negative adfærd)
  • Analyse af signaler fra ens partner (“hvorfor sagde han sådan?”, “hvorfor gjorde hun det?” etc.)


Men hvis man bruger mange timer dagligt på at dvæle ved uenighederne i forsøget på at løse dem, sidder man bare mere fast i tankerne og ender paradoksalt nok med et dårligere parforhold.

Strategierne giver oftest bagslag. Problemerne bliver ikke løst, og de ubehagelige følelser der opstår, bliver fastholdt i time- og dagevis. Måske er det derfor, at amerikanske undersøgelser viser, at kun 60% føler sig tilfredse i deres parforhold. 

Hvad er dine erfaringer?

Tænk tilbage på sidst, da du skændtes eller analyserede din partners adfærd. Fik du virkelig løst konflikten? Hang tristheden, angsten, og irritationen ved efterfølgende? Kunne du koncentrere dig om børnene, gåturen eller arbejdet?

Sådan kan du selv anvende metakognitive redskaber i dit parforhold


Øv dig i at udskyde fælles diskussioner. Hvis du f.eks. kl. 10 om formiddagen bliver sur over, at din partner har glemt at slukke for kaffemaskinen, så sig til dig selv: ”Jeg lader lige denne tanke være, og så vil jeg dele den med min partner i aften kl. 20, når børnene er lagt i seng”.

Det er vigtigt, at du ikke skriver tanken ned. Du skal ikke aktivt huske på den. Hvis tanken er vigtig nok, så skal den nok komme senere på dagen. Du vil ofte opleve, at 80% af dine negative tanker ikke længere er aktuelle. Det er kun de allervigtigste tanker, som hænger ved. Dem kan du dele med din partner kl 20.

​Priser for alle aldersgrupper

Se prisliste her

​Tryg og personlig behandling

Lær os bedre at kende

Landsdækkende metakognitive psykologer

Se afdelinger her

Kontakt os såfremt du har spørgsmål

Klik på kontaktknappen her på siden, og du vil se et overblik over vores forskellige afdelinger.

Vi er medlem af​

Det siger vores klienter

"Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen!"​

- Nikolaj Amtoft Pihlman

"Det har været et berigende kursus i aflæring af 40 års dårlig vane med at forfølge bekymringerne. En øjenåbner for, at jeg selv kan beslutte hvad vej tanker og følelser skal gå..."

- Merry Andresen

“Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
at så få behandlinger kan give så meget!
Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

- Tidligere klient​

Kontakt Cektos i dag​

Udfyld formularen her på siden og vi vil snarest kontakte dig.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Om klinikken

Som den første klinik i Danmark har vi specialiseret os i metakognitiv terapi til behandling af psykiske lidelser og nervøse tilstande hos børn, unge og voksne.

Vi behandler en bred vifte af klienter med blandt andet depression, angst, spiseforstyrrelser, OCD og PTSD.

Telefontider

Mandag​

09.00 - 14.00

Tirsdag​

09.00 - 14.00​

​​​Onsdag​

09.00 - 14.00

Torsdag​

09.00 - 14.00

Fredag​

09.00 - 12.00

CEKTOS – København

​Borgergade 28, 4. sal

1300 København K - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Aarhus

​Fredens Torv 8, 1. tv

8000 Aarhus C - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Næstved

​Riddergade 7, 1. sal

4700 Næstved - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk