​Depression

– find vejen tilbage til livsglæden

Indimellem bliver ordet ’depressiv’ brugt i en henkastet bemærkning om halvdårligt humør.

Eller som et begreb om perioder, hvor du er i sorg efter at have mistet et familiemedlem eller en nær ven. Eller er nedtrykt og urolig, fordi du er blevet fyret. Har økonomiske problemer. Ligger i skilsmisse. Dumper sine eksamener eller lignende kriser og livskriser.

Både sorg og nedtrykthed er svær. Men det har intet med en depression at gøre.

Depression er ikke en normaltilstand, som sorg eller stor skuffelse, men en personlighedsforandring.

En kvinde har beskrevet, at hun følte sig som beton. Grå, forstenet, kold og ubevægelig. En mand forklarede, at hans tanker konstant kredsede om døden, og at kroppen føltes som sat i stå. En tredje oplevede dyb nedtrykthed og fandt kun en smule tryghed, når hun sad og græd under en løbende bruser i brusekabinen.

Man mener, at hver femte eller sjette dansker i løbet af sit liv udvikler depressive symptomer eller depression. For de fleste fortager symptomer og depression sig efter cirka seks måneder. Men det kan være en meget vanskelig periode at komme igennem.

I CEKTOS behandler vi hvert år flere hundrede mennesker med depression.

Hvad er en depression?

Depression er en relativ varig tilstand af nedtrykthed, nedsat lyst, manglende interesse og en række medfølgende følelser. Såsom svaghed, tomhed, værdiløshed, skyldfølelser, ligegyldighed og nogle gange selvmordstanker.

Et menneske med depression vil have disse tanker og følelser stort set døgnet rundt, og derfor påvirker de ikke bare personen i en enkelt del af livet, men i alle. På jobbet, i relation til familien, i sociale sammenhænge, i fritiden – og ofte også om natten, så personen udvikler søvnproblemer.

Når en læge eller psykolog skal stille diagnosen depression, har hun brug at høre patientens oplevelse af at være i livet lige nu.

Hvis du har været trist og nedtrykt hver dag i mere end to uger. Hvis du samtidig har mistet lysten til at gøre de ting, du plejer at kunne lide, og desuden føler dig energiforladt og har en fornemmelse af meningsløshed.

Så er det sandsynligt, at du har en depression.

Hvordan kommer det til udtryk?

Depressioner har forskellige sværhedsgrader. Man taler om tre niveauer: mild, moderat og svær depression. Grænserne mellem de tre grader af depression er ikke skarp.

Men en rettesnor er:

  • Hvis du har en mild depression, kan du ofte fungere i hverdagen. Du kan gå på arbejde, være sammen med din familie og dine venner, men det kræver en indsats
  • Har du en moderat depression, vil du formentlig have svært ved at opretholde en velfungerende dagligdag. Du vil have trang til at melde dig syg på arbejde, du vil trække dig fra sociale relationer, og du vil opleve, at dit søvnmønster og søvnkvalitet bliver påvirket
  • Hvis du er i en svær depression, vil du føle, at det er vanskeligt at dække dine egne basale behov, som for eksempel at spise og drikke, at tage bad, at gå en tur eller motionere på anden vis. Nogle mennesker med svære depressioner får selvmordstanker, og enkelte af dem konkrete selvmordsplaner

Hvilke symptomer får du?

Symptomer på depression kan opdeles i flere kategorier, og du behøver ikke have dem alle for at være depressiv.

Symptomer kan inddeles i 3 kategorier:

  1. de følelsesmæssige symptomer: Følelse af værdiløshed, af glædesløshed, af tomhed, lavt selvværd og selvfølelse og følelse af selv at være skyld i nedtryktheden
  2. de fysiologiske symptomer: Energiløshed, træthed, mangel på appetit eller det modsatte at være sulten hele tiden
  3. de adfærdsmæssige symptomer: Ikke at orke socialt samvær og derfor isolere sig, ikke at kunne koncentrere sig om almindelig samtale og derfor opfattes som kold og ligeglad, vende om på dag og nat, sove for meget eller sove for lidt

Hvorfor bliver du deprimeret?

Der er flere teorier om, hvorfor depression opstår.

Indtil for nogle år siden mentes det, at depression – ligesom flere andre psykiske lidelser – opstod på grund af traumer og dårlige oplevelser fra tidligere i livet, for eksempel fra barndommen og ungdommen.

Teorien var, at traumer blev ophobet i menneskets sind og en dag simpelthen ville komme til at fylde så meget, at man brød sammen og udviklede for eksempel depression.

I dag tyder forskningen på, at du ikke ophober gamle traumer. Det menneskelige sind fungerer som en si og er i stand til at lade de dårlige oplevelser sive ud igen, hvis du beslutter sig for at lade tankerne om disse oplevelser være.

Hvis du derimod bearbejder, håndterer, taler om og vedvarende grubler over disse tanker, oplevelser og følelser, vil du risikere at udvikle depression.

Et lavt serotoninniveau er gennem en årrække ligeledes blevet beskrevet som årsag til depression.

Studier har vist, at nogle mennesker med depression har et lavt niveau af serotonin, men en direkte årsagssammenhæng stiller andre studier spørgsmålstegn ved.

Hvordan kan du blive behandlet for din depression?

Der er effektiv psykologisk hjælp mod alle tre niveauer af depression.

Ved svær depression har nogle også gavn af medicin, men det er vigtigt at vide, at medicin ikke behandler årsagen til depression, men alene dulmer symptomerne. At medicinen giver bivirkninger, og at effekten desuden forsvinder, når man holder op med at tage medicinen.

Hos CEKTOS tilbyder vi metakognitiv terapi og kognitiv terapi mod depression.

Begge har vist meget fine resultater. Studier viser, at 70 procent minimerer depression, og at 80 procent bliver helbredt af metakognitiv terapi.

I metakognitiv terapi får du en forståelse af, at det er indgroede vaner og overbevisninger, der er årsag til dine depressive symptomer. Du lærer at håndtere dine grublerier og bekymringer, så du slipper ud af den onde cirkel, der holder dig fast i depressive symptomer.

Du lærer, at du selv har kontrollen over de mentale mekanismer – som grublerier og selvfokus – der vedligeholder symptomerne.

Og du kommer til at forstå, at dit sind (din hjerne) kan regulere sig selv, hvis du lader tænkerne være.

Behandling i metakognitiv terapi er typisk et forløb bestående af 6-12 sessioner i enten gruppeterapi eller i 1:1-terapi.

​Priser for alle aldersgrupper

Se prisliste her

​Tryg og personlig behandling

Lær os bedre at kende

Landsdækkende metakognitive psykologer

Se afdelinger her

Kontakt os såfremt du har spørgsmål

Klik på kontaktknappen her på siden, og du vil se et overblik over vores forskellige afdelinger.

Vi er medlem af​

Det siger vores klienter

"Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen!"​

- Nikolaj Amtoft Pihlman

"Det har været et berigende kursus i aflæring af 40 års dårlig vane med at forfølge bekymringerne. En øjenåbner for, at jeg selv kan beslutte hvad vej tanker og følelser skal gå..."

- Merry Andresen

“Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
at så få behandlinger kan give så meget!
Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

- Tidligere klient​

Kontakt Cektos i dag​

Udfyld formularen her på siden og vi vil snarest kontakte dig.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Om klinikken

Som den første klinik i Danmark har vi specialiseret os i metakognitiv terapi til behandling af psykiske lidelser og nervøse tilstande hos børn, unge og voksne.

Vi behandler en bred vifte af klienter med blandt andet depression, angst, spiseforstyrrelser, OCD og PTSD.

Telefontider

Mandag​

09.00 - 14.00

Tirsdag​

09.00 - 14.00​

​​​Onsdag​

09.00 - 14.00

Torsdag​

09.00 - 14.00

Fredag​

09.00 - 12.00

CEKTOS – København

​Borgergade 28, 4. sal

1300 København K - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Aarhus

​Fredens Torv 8, 1. tv

8000 Aarhus C - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Næstved

​Riddergade 7, 1. sal

4700 Næstved - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk