Depression

– find vejen tilbage til livsglæden

Indimellem bliver ordet ’depressiv’ brugt i en henkastet bemærkning om halvdårligt humør. Eller som et begreb om perioder, hvor man er i sorg efter at have mistet et familiemedlem eller en nær ven, eller er nedtrykt og urolig, fordi er blevet fyret, har økonomiske problemer, ligger i skilsmisse, dumper sine eksamener eller lignende kriser og livskriser. Både sorg og nedtrykthed er svær. Men det har intet med en depression at gøre. Depression er ikke en normaltilstand, som sorg eller stor skuffelse, men en personlighedsforandring. En kvinde har beskrevet, at hun følte sig som beton; grå, forstenet, kold og ubevægelig. En mand forklarede, at hans tanker konstant kredsede om døden, og at kroppen føltes som sat i stå. En tredje oplevede dyb nedtrykthed og fandt kun en smule lise, når hun sad og græd under en løbende bruser i brusekabinen.

Man mener, at hver femte eller sjette dansker i løbet af sit liv udvikler depressive symptomer eller depression. For de fleste fortager symptomer og depression sig efter cirka seks måneder. Men det kan være en meget vanskelig periode at komme igennem. I CEKTOS behandler vi hvert år flere hundrede mennesker med depression.

Hvad er en depression?

Depression er en relativ varig tilstand af nedtrykthed, nedsat lyst, manglende interesse og en række medfølgende følelser som svaghed, tomhed, værdiløshed, skyldfølelser, ligegyldighed og nogle gange selvmordstanker. Et menneske med depression vil have disse tanker og følelser stort set døgnet rundt, og derfor påvirker de ikke bare personen i en enkelt del af livet, men i alle: på job, i relation til familien, i sociale sammenhænge, i fritiden – og ofte også om natten, så personen udvikler søvnproblemer.

Når en læge eller psykolog skal stille diagnosen depression, har hun brug at høre patientens oplevelse af at være i livet lige nu. Hvis du har været trist og nedtrykt hver dag i mere end to uger, og samtidig har mistet lysten til at gøre de ting, du plejer at kunne lide, og desuden føler dig energiforladt og har en fornemmelse af meningsløshed, er det sandsynligt, at du har en depression.

Hvordan kommer det til udtryk?

Depressioner har forskellige sværhedsgrader. Man taler om tre niveauer:mild, moderat og svær depression. Grænserne mellem de tre grader af depression er ikke skarp, men en rettesnor er:

  • Hvis du har en mild depression, kan du ofte fungere i hverdagen. Du kan gå på arbejde, være sammen med din familie og dine venner, men det kræver en indsats.
  • Har du en moderat depression, vil du formentlig have svært ved at opretholde en velfungerende dagligdag. Du vil have trang til at melde dig syg på arbejde, du vil trække dig fra sociale relationer, og du vil opleve, at dit søvnmønster og søvnkvalitet bliver påvirket.
  • Hvis du er i en svær depression, vil du føle, at det er vanskeligt at dække dine egne basale behov, som for eksempel at spise og drikke, at tage bad, at gå en tur eller motionere på anden vis. Nogle mennesker med svære depressioner får selvmordstanker, og enkelte af dem konkrete selvmordsplaner.

Hvilke symptomer får du?

Symptomer på depression kan opdeles i flere kategorier, og du behøver ikke have dem alle for at være depressiv. Symptomer kan inddeles i 3 kategorier:

  1. de følelsesmæssige symptomer – følelse af værdiløshed, af glædesløshed, af tomhed, lavt selvværd og selvfølelse og følelse af selv at være skyld i nedtryktheden.
  2. de fysiologiske symptomer – energiløshed, træthed, mangel på appetit eller det modsatte at være sulten hele tiden.
  3. de adfærdsmæssige symptomer – ikke at orke socialt samvær og derfor isolere sig, ikke at kunne koncentrere sig om almindelig samtale og derfor opfattes som kold og ligeglad, vende om på dag og nat, sove for meget eller sove for lidt.

Hvorfor bliver man deprimeret?

Der er flere teorier om, hvorfor depression opstår.

Indtil for nogle år siden mente man, at depression – ligesom flere andre psykiske lidelser – opstod på grund af traumer og dårlige oplevelser fra tidligere i livet, for eksempel fra barndommen og ungdommen. Teorien var, at traumer blev ophobet i menneskets sind og en dag simpelthen ville komme til at fylde så meget, at man brød sammen og udviklede for eksempel depression.

I dag tyder forskning på, at man ikke ophober gamle traumer. Det menneskelige sind fungerer som en si og er i stand til at lade de dårlige oplevelser sive ud igen, hvis man beslutter sig for at lade tankerne om disse oplevelser være. Hvis man derimod bearbejder, håndterer, taler om og vedvarende grubler over disse tanker, oplevelser og følelser, vil man risikere at udvikle depression.

Et lavt serotoninniveau er gennem en årrække ligeledes blevet beskrevet som årsag til depression. Studier har vist, at nogle mennesker med depression har et lavt niveau af serotonin, men en direkte årsagssammenhæng stiller andre studier spørgsmålstegn ved.

Hvordan kan du blive behandlet for din depression?

Der er effektiv psykologisk hjælp mod alle tre niveauer af depression. Ved svær depression har nogle også gavn af medicin, men det er vigtigt at vide, at medicin ikke behandler årsagen til depression, men alene dulmer symptomerne, at medicinen giver bivirkninger, og at effekten desuden forsvinder, når man holder op med at tage medicinen.

Hos CEKTOS tilbyder vi metakognitiv terapi og kognitiv terapi mod depression. Begge har vist meget fine resultater. Studier viser, at 70 procent minimerer depression, og 80 procent bliver helbredt af metakognitiv terapi.

I metakognitiv terapi får du en forståelse af, at det er indgroede vaner og overbevisninger, der er årsag til dine depressive symptomer. Du lærer at håndtere dine grublerier og bekymringer, så du slipper ud af den onde cirkel, der holder dig fast i depressive symptomer. Du lærer, at du selv har kontrollen over de mentale mekanismer – som grublerier og selvfokus -, der vedligeholder symptomerne. Og du kommer til at forstå, at dit sind (din hjerne) kan regulere sig selv, hvis du lader tænkerne være. Behandling i metakognitiv terapi er typisk et forløb bestående af 6-12 sessioner i enten gruppeterapi eller i 1:1-terapi.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft