OCD

– slip tvangen og find roen

En ung mand forklarede, at han befandt sig i et kaos af tanker døgnet rundt. Kun når han detaljeret foretog sig samme ritual igen og igen, lettede tankemylderet kortvarigt og gav ham ro, indtil tankerne vendte tilbage med samme styrke efter kort tid. Hans tanker kredsede om at gøre skade på sin søster. Nogle gange forestillede han sig, at han konkret påkørte hende i bil. Andre gange, at der opstod brand i huset, og at han løb derfra uden at opdage, at hun sov på sit værelse. Han frygtede, at alle disse ukontrollable tanker en dag ville føre til, at de blev til virkelighed. Kun ved at vaske hænder – og dermed vaske de forfærdelige tanker af sig – fik han et øjebliks ro. Men roen var så kort, at han blev nødt til at vaske hænder igen.

Hans lidelse var OCD, Obsessive-Compulsive Disorder. Man mener, at cirka 100.000 danskere har OCD i mere eller mindre grad. Hos CEKTOS behandler vi hvert år cirka 100 mennesker med OCD.

Hvad er OCD?

Alle mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv en form for tvangstanker og tvangshandlinger. Som børn undgår vi at træde på stregerne på fortovet, og som voksne går vi tilbage til køkkenet flere gange for at sikre, at vi slukkede for kogepladen, eller sikrer – flere gange – at døren er låst, inden vi går i seng. Det er helt normalt og ufarligt at have det sådan indimellem.

Men når mennesket er fanget i et mønster af tanker og handlinger, som er kommet ud af kontrol, har det udviklet sig til den psykiske lidelse ODC. Den viser sig netop som tvangstanker og ofte også tvangshandlinger og undvigende adfærd. Både tanker og handlinger skaber betydelige problemer for den enkelte. Dels fylder tanker og handlinger ofte meget i bevidstheden hos personen, der lider af OCD. Dels er de meget tidskrævende. Derfor påvirker de dagligdagen på mange måder, blandt andet i forhold til job og studie og relationer til andre mennesker.

Hvordan kommer det til udtryk?

OCD er kendetegnet ved tre karakteristika – dog i varierende grad fra person til person:

  • Tvangstanker– uønskede tanker, som kan rumme tvivl, aggressioner, frygt, angst etc. Tvangstanker opstår ufrivilligt og kan dukke op nærmest ud af det blå i uønskede situationer. Typisk bygger tvangstankerne på ubehagelige billeder, tanker eller spørgsmål, som indledes med: “Hvad nu hvis… ”. “Hvad nu hvis huset brændte, og min søster brændte inde?” ”Hvad nu hvis min søster blev syg, og jeg ikke hjalp hende?”.Tankerne kan være helt meningsløse – også for personen selv – og alligevel være voldsomt ubehagelige og for nogle invaliderende.
  • Tvangshandlinger– gentagne handlinger eller ritualer, som de også kaldes, der har til hensigt at kontrollere, dulme eller neutralisere tvangstankerne. Typisk vil handlingerne give ro og mildne ubehaget, men dog kun midlertidigt.
  • Undvigende adfærd– stor fokus på at undgå de situationer, som kan føre til tvangstanker eller -handlinger. Ligeså stor fokus på at undgå, at andre ser tvangshandlingerne.

Nogle oplever, at tvangstankerne og -handlingerne er helt irrationelle. Andre, at begge dele bunder i en form for rationel frygt. Fælles for alle er dog, at man føler sig ude af stand til at bryde fri.

Hvilke symptomer får du?

OCD ses i forskellige sværhedsgrader og udtryk. Derfor kan symptomerne være meget forskellige. Fælles er dog, at de mange tanker kredser om kontrol – måske kender du disse:

  • At have et stort behov for at vaske hænder, skifte tøj, gøre rent etc.
  • At tjekke efter mange gange, om døren er låst, ovnen er slukket, strygejernet er koldt etc.
  • At tjekke, om rengøringsmidler og kemiske midler er bag lås og slå – og holde øje med andre ting, der kan associeres med skader eller fare.
  • At bruge flere timer dagligt på at foretage ritualer.
  • At være bekymret for, om alt er, som det skal være og udført på den helt rigtige måde.
  • At være bekymret for, om der sker noget forfærdeligt med nogen i familien.
  • At være bekymret for, om man kommer til at gøre noget forkert og kan blive straffet.
  • At føle sig tvunget til at tælle (biler, færdselstavler, mennesker, gafler, skeer, blomster etc.) eller udføre en handling mange gange.
  • At have specifikke ufravigelige opfattelser af for eksempel bestemte tal eller farver, for eksempel kun at kunne parkere i en bås hvor tallet 4 indgår, eller kun at kunne gå i sko, der har noget grønt på.
  • At samle på ting og være overbevist om, at noget slemt vil ske, hvis man smider noget væk.
  • At dagligdags eller rutinemæssige opgaver skal udføres på en bestemt både, der føles helt rigtigt.
  • At opleve, at omgivelserne irriteres over ritualer.
  • At føle angst, hvis man bliver forhindret i at udføre de handlinger, man har sat sig for.
  • At føle sig skamfuld over sine tanker og adfærd, og prøve på at skjule dem for andre.

Hvorfor får man OCD?

80 procent af alle mennesker har tvangstanker. Men ikke alle udvikler OCD.

Mange af os kender en situation, hvor vi for eksempel står på en togperron og et ganske kort øjeblik tænker tanken: ”Hvad nu, hvis jeg hopper ned?” De fleste af os tillægger ikke tanken større betydning. Vi giver den ikke særlig opmærksomhed, og vi foretager os ikke noget for at undgå tanken.

Nogle mennesker vil imidlertid forholde sig til tanken: ”Hvorfor tænker jeg sådan?” og tillægge den særlig betydning. De vil tro, at tanken har et budskab, at noget farligt vil ske, og at det derfor er bedst at foretage en særlig handling for at undgå den slags tanker i fremtiden eller for at undgå, at tanken bliver til virkelighed. Denne tankebearbejdning og -håndtering skaber en ond cirkel af tvangstanker og tvangshandlinger og kan føre til OCD.

Følgende tre såkaldte metakognitive overbevisninger holder liv i tankehåndteringen og derved i lidelsen:

  1. Tanke-handlings fusion:Personen er overbevist om, at hvis han tænker en tanke, vil han komme til at handle på den – for eksempel: ”Jeg tager en kniv og skærer halsen over på mine børn”, ”Jeg hopper ud ad vinduet”, ”Jeg begår impulsivt selvmord uden at ville det”.
  2. Tanke-begivenheds fusion: Personen er overbevist om, at hvis han tænker noget, vildet ske, eller erdet allerede sket. Det kan for eksempel være, at personen tænker tanker om at være homoseksuel, pædofil eller ond, og at alene tanken kan forandre ham som person til at være noget, der grundlæggende strider mod hans værdier.
  3. Tanke-objekt fusion:Personen er overbevist om, at hans tanker kan overføres til objekter. Hvis han for eksempel tænker onde tanker, vil de kunne overføres til hans tøj, hans sofa eller bestemte kopper. Derfor vil disse objekter nu bringe ulykke.

Hvordan kan du blive behandlet for OCD?

Der er flere former for effektiv psykologisk hjælp mod OCD. Hos CEKTOS tilbyder vi metakognitiv terapi, som har vist meget fine resultater. Metakognitiv terapi indeholder eksponering, som er kendt fra kognitiv terapi. I metakognitiv terapi arbejder vi ud fra den overbevisning, at en tanke bare er en tanke, uanset hvilken tanke det er. Vi udfordrer overbevisningen om, at man ikke kan lade være med at udføre tvangshandlinger, og vi forsøger at udskyde tiden fra tvangstanke til handling. Desuden arbejder metoden på at vise personen med OCD, at ubehagelige tanker ’bare’ er ubehagelige og ikke kan få farlige ting til at ske. Denne erfaring betyder, at det bliver nemmere at lade de invaderende tvangstanker være i fred.

Behandling i metakognitiv terapi er typisk et forløb bestående af 6-12 sessioner i enten gruppeterapi eller i 1:1-terapi.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft