Stressbehandling i København

Cektos behandler stress fra klinikkerne i København, Hellerup og Næstved

Her i CEKTOS arbejder vi med en ny forståelse af stress. Mange tror at stress handler om for mange krav, men ét krav kan potentielt stresse ligeså meget som halvtreds krav. Det er altså ikke mængden af krav, men hvor meget kravene fylder i hovedet.

En meget anvendt forklaringsmodel til at beskrive årsagen til stress bygger på ideen om, at når de personlige eller ydre krav overstiger personens indre ressourcer, eller troen på egne ressourcer, tipper ”vægten” og stress opstår. Men sænker man blot de ydre krav behandler man ikke nødvendigvis årsagen til stress. Arbejdsrelateret stress efterfølges typisk af en sygemelding. Isoleret set kan sygemeldingen potentielt lede til nye bekymringer og blot mere stress. Livskriser og sygdom er eksempler på stressende begivenheder, hvor en sygemelding ikke ændrer på vilkårene. Derfor er der brug for en effektiv behandling af årsagen til langvarig stress.

Symptomer ved stress

Stress kan manifestere sig forskelligt alt efter person og situation. Man kan føle træthed, selvom man har sovet 8 timer. Andre oplever søvnbesvær og/eller vågner tidligt om morgenen med tankemylder og hjertebanken.

  • Kropsligt kan det være vanskeligt at slappe af, og man kan opleve spændingshovedpine, hjertebanken, vejrtrækningsbesvær eller maveonde. Koncentrationsbesvær og forringet hukommelse kan for nogle være en effekt af længerevarende stress, dette er dog midlertidigt og hjernen kan finde tilbage til normal funktion når stressen er behandlet.
  • Tankerne kan være præget af bekymringer og negative tanker omkring en selv og ens formåen, der kan involvere dårlig samvittighed over ikke at kunne så meget som før.
  • Følelsesmæssigt kan en eller flere af følgende opleves: øget irritabilitet, grådlabilitet, ængstelighed, angst eller depression,
    Videre kan man blive mere socialt isoleret, da man ikke oplever, at have tid til fritid, familien og venner. Det kan også være, at man har brug for alkohol, nikotin, koffein eller sovepiller for at klare hverdagen, eller tyer til fedt og sukker, som en trøst.

Hvordan stress påvirker kroppen

Stress er en sund indbygget mekanisme, der forsyner kroppen med evnen til at præstere ekstra i belastende eller krævende situationer. Det er altid i situationer, hvor vi enten oplever psykiske eller fysiske udfordringer.

Nervesystemet

Det autonome nervesystem er opdelt i to dele: det sympatiske og det parasympatiske nervesystem. Det sympatiske nervesystem aktiveres, når der er behov for kroppens kræfter for eksempel ved stress, såkaldte kamp/flugt-reaktioner. Det parasympatiske nervesystem er mest aktiv ved hvile og i rolige situationer, hvorved det undertrykker virkningen af det sympatiske nervesystem. Det sympatiske nervesystem kan ikke skelne mellem fysiske trusler, såsom et farligt dyr eller en social trussel, såsom regninger, vi har svært ved at betale. Det vil sige, at det kan ikke skelne mellem en reel trussel eller noget man bare bekymrer sig om. En vis balance mellem disse to dele af nervesystemet er sundest for at kroppen er i ligevægt. Stressede perioder er en del af det at være menneske. Stress bør derfor ikke anses for skadeligt, det betyder blot, at du har en krop, der virker som den skal.

Er stress farligt?

Nej. Stress, i sig selv, er IKKE farligt. Men hvordan vi tænker om stress påvirker i væsentlig grad kroppens respons på stress, og dens evne til at finde hvile og ro. Stress udløser bl.a. oxytocin, også kendt som kærlighedshormonet, der udløses ved forelskelse og hos nybagte mødre. Ved stress virker dette stof ved at sørge for, at vores blodkar forbliver i en ønsket tilstand af, fleksibelt at kunne trække sig ind og ud. Ydermere motiverer oxytocin os til at søge hjælp og social støtte, hvorved det ruster os til at håndtere vores situation, på en tillidsfuld og hensigtsmæssig måde.

Nyere forskning har fundet, at dér hvor stress kan være slidende på kroppen, er når det er ledsaget af omfattende meta-bekymringer. Meta-bekymringer definerer vi som ’bekymringer om bekymringer’, eller ’bekymringer om stress’.
Meta-bekymringer kan for eksempel være: ”åh nej, mit hjerte banker, jeg er stresset, det her kan ikke være sundt!!”, ”jeg kan ikke tåle det her, jeg bliver alt for stresset”, ”alt det her stress for tiden gør mig syg”.

Disse eksempler på drøvtyggerier, som kører rundt i hovedet på mange med stress, er med til at fastholde kroppen i en længerevarende stress-reaktion og forhindrer kroppens egne regulatoriske mekanismer i at virke efter hensigten. Vedvarende indre monitorering, registrering og vurdering af kropslige signaler, kan ydermere være med til at forstærke bekymringerne. For eksempel ved at scanne kroppen, som det første når man vågnet om morgenen og vedvarende gennem dagen mærke efter om hjertet banker hurtigt, om det snurrer i fingerne osv.

Det er altså ikke kroppens stress-reaktion, der er skadelig, men de vedvarende bekymringer om vores stress, som fortæller, at vi ikke har tiltro til vores egen krop. Disse bekymringer skaber unødvendig og længerevarende stress og det er disse, som vi i CEKTOS har specialiseret os i at behandle.

Hvordan behandler man stress

Meta-kognitiv terapi, som CEKTOS er specialiserede i, er en yderst effektiv metode til at hjælpe klienter med at håndtere og mindske deres stress, på en sund og effektiv måde.

I metakognitiv terapi lærer klienten at håndtere bekymringer og grublerier bedre, ved simpelthen at lære, hvordan man gør det mindre. Terapien arbejder på at nedsætte det øgede selvfokus, der ofte følger med stress.
I et trygt samarbejde med psykologen arbejdes der på at reducere såkaldte negative og positive meta-kognitive antagelser. En typisk negativ meta-kognitiv antagelse er ”min stress er uden for min kontrol” eller ”det går ikke, at jeg stresser så meget, jeg bliver syg af al den stress”.
En typisk positiv meta-kognitiv antagelse kan være ”hvis jeg bekymrer mig om, at jeg er stresset, kan jeg finde en løsning” eller ”hvis jeg hele tiden mærker efter i kroppen, så kan jeg undgå, at jeg bliver mere stresset”,

Gennem terapi og en række øvelser hjælpes klienten til at erfare, at han/hun har kontrol over sine bekymringer og de mentale mekanismer, der vedligeholder stress.

Få professionel hjælp til at behandle din stress
På Cektos klinikker i København, Hellerup og Næstved har vi tilknyttet landets mest erfarne meta-kognitive psykologer. Vi er også klar til at hjælpe dig. Ring til os på Telefon.: 55 73 48 49 for at booke en tid.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft