Angst

– slip fri af det grebet

Social angst, helbredsangst/sygdomsangst, panikangst, generaliseret angst, fobier.

En kvinde har beskrevet sin angst som at gå på kviksand og konstant frygte at blive opslugt nedefra. En anden har forklaret, at det føles som at sidde i et fly 10.000 meter oppe i luften og vide, at ’nu vi styrter vi ned’. En tredje har skildret sine angstanfald som overvældende uforklarlige følelsesudladninger, der efterlader hende rystende med hjertebanken og åndenød og i frygt for det næste anfald.

Andre oplever angst som ængstelse for nye menneskers selskab, som uro for at være alene, eller som bekymring, der fylder for meget – bekymring for eksempel for økonomi, relationer, klimaproblemer og terrorisme.

400.000 danskere lider af en form for angst i større eller mindre grad. Fælles for alle er, at oplever, der er noget galt med dem – at noget ukontrollabelt rammer dem udefra. Men sådan er det ikke. Angst udvikles af vaner, og vaner kan brydes. Sammen med os i CEKTOS kan du lære at bryde vanerne og dermed slippe fri af din angst. 

Hvad er angst?

Alle oplever på et tidspunkt i livet af blive oprigtig bange for noget – at føle frygt eller angst. Det kan være frygten for en alvorlig sygdom, for at skulle skilles, frygten for at skulle flytte og starte forfra et nyt sted. Det kan også være en anden form for ængstelse, for eksempel forud for en fest, hvor man skal holde tale, forud for sit første faldskærmsudspring, eller når man skal aflevere sit barn i vuggestue første dag.

Hvis du har angst, oplever du, at disse bekymringer og ængstelser fortsætter og fortsætter – nogle dage helt uden pause. De kan tage til i styrke, og du kan pludselig blive bekymret for flere ting, end du var i går.

Hvordan kommer det til udtryk?

Fælles for langt de flere mennesker med angst er, at man:

  • bekymrer sig meget
  • mærker efter, hvordan man har det, holder meget øje med følelser og fornemmelser inde i sig selv og i omgivelserne
  • forsøger at undgå det, som man frygter, forsøger at omforme tanker, planlægger detaljeret, forsøger at dulme angsten med andres hjælp, med alkohol etc.

Desuden har de fleste med angst det til fælles, at de føler sig overbevist om, at:

  • de ikke kan kontrollere bekymringer
  • bekymringerne er nødvendige for at få styr på dagligdagen og livet
  • bekymringer og angst kan være farligt og føre til fysiske sygdomme som blodpropper, og psykiske lidelser som psykoser.

Hvilke symptomer får du?

Symptomer på angst kan være forskellige, afhængig af hvilken form for angst, du lider af. Men mange går igen fra person til person, og for alle gælder, at symptomer kan inddeles i 3 afdelinger:

  1. de følelsesmæssige symptomer – frygt, nervøsitet, forlegenhed.
  2. de fysiologiske symptomer – hjertebanken, åndenød, rysten på hænderne, rødmen, kvalme.
  3. de tankemæssige symptomer – ”Jeg synes, mit hjerte slår mærkeligt, mon jeg er ved at få en blodprop?”, ”Tænk, hvis jeg kommer til at stamme, når jeg skal præsentere mig”, ”Jeg må se noget NetFlix, så jeg kan få tankerne ud af hovedet”.

Hvorfor får man angst?

Der er flere teorier om, hvordan man udvikler angst.

Indtil for nogle år siden mente man, at angst – ligesom flere andre psykiske lidelser – opstod på grund af traumer og dårlige oplevelser fra tidligere i livet, for eksempel fra barndommen og ungdommen. Teorien var, at traumer blev ophobet i menneskets sind og en dag simpelthen ville komme til at fylde så meget, at man brød sammen og udviklede for eksempel angst.

I dag tyder forskning på, at man ikke ophober gamle traumer. Det menneskelige sind fungerer som en si og er i stand til at lade de dårlige oplevelser sive ud igen, hvis man beslutter sig for at lade tankerne om disse oplevelser være. Hvis man derimod bearbejder, håndterer, taler om og bekymrer sig vedvarende om disse oplevelser og følelser, vil man risikere at udvikle angst.

En anden årsag til angst beskrives som pres og stress, der påduttes én udefra. Det kan for eksempel være ekstrem travlhed på job forårsaget af en chef, der ikke tager ansvar, men heller ikke vil give ansvaret fra sig. Eller det kan være følelsesmæssige konflikter med familie, venner eller kolleger, som overskrider ens grænser og presser én til kanten.

Også den forklaring sås der tvivl om. Flere kolleger på samme arbejdsplads møder pres, urimelige krav og ekstrem travlhed, men ikke alle udvikler angst. Forskning viser, at angsten opstår af de bekymringer og den tankehåndtering, vi foretager os. Mennesker, der bekymrer sig i overdreven grad, risikerer at udvikle angst. Mennesker, der kan lade tankerne være, udvikler ikke angst.

Hvordan kan du blive behandlet for angst?

Der er effektiv psykologisk hjælp mod angst. Især viser metkognitiv terapi meget gode resultater.

I metakognitiv terapi er målet at nå en forståelse af, at det er vores indgroede vaner og overbevisninger, der udvikler angst. Når vi har for vane at bekymre os i timevis hver dag, fordi vi er overbeviste om, at bekymringerne giver os overblik, er vi fanget i en negativ spiral. Billedligt talt graver vi et hul i jorden for at finde svaret på, hvordan vi kommer op af hullet. Jo mere vi graver, des sværere bliver det for os at komme op. Fokus er derfor på at minimere mængden af grublerier, bekymringer og selvfokus og derved reducere angstsymptomerne og genetablere livskvaliteten.

Behandling i metakognitiv terapi er typisk et forløb bestående af 6-12 sessioner i enten gruppeterapi eller i 1:1-terapi.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft