Posttraumatisk stress syndrom

– slip tanker om fortiden

En kvinde led af skyld og angst efter at have været involveret i en voldsom trafikulykke og fået skylden for ulykken.

En anden kvinde havde taget en indbrudstyv på fersk gerning en sen aften i sin lejlighed og havde nu svært ved at sove.

En ung mand havde oplevet overgreb i sin barndom og var vedvarende anspændt og havde svært ved at koncentrere sig.

Og en mand i 40’erne havde været udsendt som soldat i Afghanistan og oplevede mareridt og flashbacks.

Umiddelbart er de fire menneskers oplevelser vidt forskellige. Men alle kom til CEKTOS med diagnosen posttraumatisk stress syndrom, PTSD.

Hvis du har været udsat for en livstruende begivenhed, kan du også være i risikogruppen for at udvikle PTSD.

Hvad er posttraumatisk stress syndrom (PTSD)?

Når vi mennesker oplever en voldsom begivenhed, er det almindeligt at få en stressreaktion.

De fleste af os vil få ubehagelige symptomer i tiden efter, som vil aftage efter nogle uger eller måneder. Vi vil finde tilbage til en almindelig hverdag med den traumatiske oplevelse som en del af livet, som vi ikke tænker meget på i det daglige.

For nogle mennesker vil oplevelserne imidlertid udvikle sig til invaderende minder, der ikke slipper igen. Hverken efter måneder eller år.

De oplever, at det er svært at få livet til at fungere normalt igen. De føler sig utrygge, er direkte bange i situationer, der minder om oplevelsen, har mareridt og har svært ved at sove.

Det er denne tilstand vi kalder posttraumatisk stress syndrom (PTSD) eller posttraumatisk belastningsreaktion.

Hvordan kommer PTSD til udtryk?

Mennesker med PTSD forsøger at undgå tanker, følelser, aktiviteter og situationer, der er forbundet med traumet. Nogle vil desuden opleve, at de får dårlig hukommelse eller mister erindringen om den hændelse, der udløste tilstanden.

Andre vil opleve flashbacks udløst af dufte, følelser, lyde etc. Flashbacks er ukontrollable gen-oplevelser af de traumatiske hændelser.

Hvilke symptomer får du?

Symptomer på PTSD kan være både følelsesmæssige og adfærdsmæssige. Desuden relaterer de sig ofte til den hændelse, der udløste tilstanden. Du kan for eksempel opleve:

  • Søvnproblemer
  • Irritabilitet
  • Skyld og skam over det, der er sket
  • Angst
  • Koncentrationsbesvær
  • Passivitet
  • Øget anspændthed
  • Ekstrem årvågenhed
  • Følsomhed over for pludselige lyde

Hvorfor bliver du ramt af PTSD?

Indtil for nogle år siden mentes det, at posttraumatisk stresssyndrom – ligesom flere andre psykiske lidelser – opstod på grund af traumer og voldsomme oplevelser. For eksempel fra barndommen og ungdommen. Eller fra grusomme hændelser i krigsområder, hvor udsendte soldater har arbejdet.

Teorien var, at traumer blev ophobet i menneskets sind og en dag kunne komme til udtryk som PTSD.

I dag tyder forskning på, at det ikke er hele forklaringen. For ikke alle mennesker, der får traumer efter livstruende oplevelser, udvikler PTSD.

Studier viser, at et menneske ikke ophober gamle traumer, men bearbejder gamle traumer i højere eller mindre grad. Det menneskelige sind fungerer som en si og er i stand til at lade de dårlige oplevelser sive ud igen.

Hvis du derimod bearbejder, håndterer og vedvarende grubler over disse oplevelser, tanker og følelser, risikerer du at udvikle PTSD.

Hvordan kan du blive behandlet for PTSD?

Posttraumatisk stress syndrom er en tilstand, der kræver behandling.

Hos CEKTOS tilbyder vi metakognitiv terapi, som giver overbevisende resultater.

Tidligere tilbød vi også kognitiv adfærdsterapi og arbejdede med eksponering. Det vil sige opsøgte situationer, der bringer minder om traumet. Gennem en årrække har velunderbyggede studier imidlertid gentagne gange vist, at metakognitiv terapi, der ikke involverer eksponering, har væsentligt bedre resultater.

80 procent bliver helbredt ved hjælp af metakognitiv terapi, og 100 procent minimerer deres symptomer.

I metakognitiv terapi får du en forståelse af, at det er indgroede vaner og overbevisninger, der er årsag til PTSD.

Vi arbejder med det, der kaldes CAS, som er en samlet betegnelse for de vaner og strategier, som vedligeholder dine symptomer.

CAS er blandt andet grublerier om fortiden og bekymringer for fremtiden. CAS er også, at du overvåger trusler – både udefrakommende og tanker og følelser indeni. Og at du forsøger at undgå situationer, der fremprovokerer ubehagelige tanker eller flashbacks.

Du lærer, at du selv har kontrollen over de mentale mekanismer – som grublerier og selvfokus -, der vedligeholder symptomerne. Og du kommer til at forstå, at sindet (din hjerne) kan regulere sig selv, hvis du lader tænkerne være.

Behandling i metakognitiv terapi er typisk et forløb bestående af 6-12 sessioner i enten gruppeterapi eller i 1:1-terapi.

Få hjælp til at bearbejde & håndtere PTSD
  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger."Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft