Overspisning​

Jeg har netop afsluttet en del af et forskningsprojekt omkring behandling af tvangsoverspisning. Resultaterne er indtil videre lovende, men før jeg præsenterer dig for yderligere omkring projektet og behandlingen, vil jeg dig give lidt baggrundsinformation.

De fleste af os kender til det, at spise over sig. Det er normalt for mange mennesker, at der indimellem ryger lidt mere indenbords end vi har behov for eller vores mave kan rumme - måske fordi det smager godt, måske fordi vi forsøger at håndterer nogle følelser ved at trøstespise. Men overspisning i en udtalt grad er en regulær diagnose betegnet “BED” (Binge Eating Disorder) eller på dansk “tvangsoverspisning”.

Tvangsoverspisning karakteriseres ved gentagne overspisnings-episoder, hvor der uafhængigt af appetit og med en følelse af kontroltab og skam indtages en stor mængde mad, som klart er størrer end det de fleste vil indtage inden for en afgrænset tidsperiode på eksempelvis to timer, og til en følelse af ubehagelig overmæthed. Overspisningen foranlediger ikke kompensatorisk adfærd i form af for eksempel tvangsmotion eller opkast. Og overspisningerne forekommer som minimum en gang om ugen over en periode på flere måneder.

BED har kun været en særskilt diagnose i Amerika siden 2013, og er det endnu ikke i Danmark og resten af Europa. Dette betyder at der begrænset forskning på området og at vi endnu ikke har et stort kendskab til hvilke metoder, der er velegnet til behandling af tvangsoverspisning. Det er problematisk set i lyset af, at vi i 2022 skal diagnosticere

spiseforstyrrelser af denne type som en selvstændig lidelse, fordi den nuværende diagnosemanual udgives i en ny version.

Med interesse for dette område satte jeg mig derfor for at undersøge den metakognitive terapis effekt på behandling af tvangsoverspisning. I sommeren 2020 blev klienter til projektet inkluderet og i august begyndte jeg behandlingen af BED-klienterne. To måneder senere - med ugentlige sessioner - vurderes samtlige deltagere velbehandlet.

Karakteristisk for mine klienter var blandt andet et langvarigt ønske om og forsøg på at tabe sig og som led heri en historik med talrige slankekure og/eller madmæssige restriktioner og kontroladfærd. Derfor var noget af det første i behandlingen at afstemme forventninger til terapien og næsten samstemmigt ønskede de alle, at få et normaliseret forhold til mad. Denne målsætning opprioriterede vi, da den gamle målsætning om vægttab gentagne gange havde vist sig, at vedligeholde devaluerende tanker, følelser af fiasko og overspisninger.

I terapien arbejdede vi derfra på at aflive klienternes daværende strategier, som de benyttede i forsøget på at håndtere triggertanker (og ‘triggerfølelser’), som forårsagede overspisningerne. Deres tanker og følelser var ikke usædvanlige, klienterne gav dem blot for meget uhensigtsmæssig opmærksom. Vi erstattede derfor deres strategier med opmærksomhedstræning, dvs. træning i at lade tankerne være ved at observere dem passivt eller flytte fokus.

Eksempler på triggertanker fra terapien; jeg har lyst til noget, jeg er faldet i, jeg spiser for meget, nu spiser jeg bare det jeg har lyst til, idag må jeg godt, det er synd for mig, jeg kan ikke styre det, i morgen tager jeg mig sammen, jeg er tyk og de andre er tynde.

Som led i opmærksomhedstræningen lavede vi relevante eksponerings-opgaver, hvor klienterne skulle erfare og få tiltro til, at de kunne lade deres tanker være på tværs af situationer og uanset sindsstemning. Denne komponent i behandlingen var meget væsentlig, for at nedbryde undgåelsesadfærd ift. “trigger-situationer”, der potentielt kunne udløse en overspisning. Men også for at erfarer at følelser og humør ikke behøver at bliver håndteret gennem hverken chips, boller med smør, take away, mazarin kage eller andet.​

Endelig implementerede det at tage “hurtige beslutninger” og fastholde beslutninger. For en af klienterne blev det en væsentligt del af at mindske timer af overvejelser og skyldfølelse omkring kage-situationer på arbejdet eller måltider i forbindelse med sociale arrangementer. Dette gav klienten et roligt forhold til alle måltider og en bedre mulighed for at nyde sin mad.

En af mine klienter skriver følgende efter endt behandling

​Behandlingen har betydet, at jeg ikke oplever mig selv som et menneske med en spiseforstyrrelse. Jeg har ikke længere den skamfulde hemmelighed, der har præget mit liv de seneste 20 år. Forløbet har været en mental aha-oplevelse på det helt rigtige tidspunkt. Som at opdage den nøgle, der kan bruges til alle dørene. Rent praktisk har jeg mere energi både fysisk og mentalt, bedre og mere stabilt humør, langt mere tillid til mig selv og en naturlig afslappethed omkring mad.

Det vigtigste jeg har lært i forløbet er at mine tanker og følelser ikke automatisk kræver en handling i form af fx. ruminering, analyse eller forhandling. Jeg er i kontrol, jeg vælger hvad jeg giver min opmærksomhed. Mit enorme sortiment af gamle strategier bliver i stadig stigende grad skiftet ud med mit nye mantra "det er kun en tanke, den kræver ingen handling" eller en re-fokusering "hvad var jeg nu i gang med?". Tanker og følelser der før har udviklet sig til overspisninger når jeg knap at blive bevidst om før de er væk igen.

- Anonym.

​Tre råd til håndtering af overspisning.

Vid at dine tanker og følelser er normale, men at den tid og opmærksomhed du giver dem er problematisk. En forudsætning for, at dine tanker og følelser kan regulere sig selv er, at du lader dem være.

  1. Prøv at udvælg én triggertanke, som du øver dig i ikke at lade være den næste uge. Lad tanken komme og gå som den vil, men vejled dig selv i at lade den være. Forestil dig fx at tanken er som togene på banegården, de kommer flere gange dagligt, nogle kører stærkt, andre langsomt, nogle holder længe andre gør ikke. Alle disse faktorer er du ikke herre over - men du vælger selv hvilket tog du hopper på. På samme måde kan du med denne øvelse blive god til “ikke at hoppe på tanken”.
  2. Næste gang du får trang til at dulme dine følelser med mad, prøv da at udskyd denne trang. Tag dig af trangen en time efter - hvis ikke den allerede er forsvundet!
  3. Tag en hurtig beslutning og hold fast i den. Lad indledningsvise og efterfølgende trigger-tanker være.

Eksempel:

  • Dine tanker: skal jeg spise noget af det kage xx har med på arbejde
  • Dig: ta’ en hurtig beslutning. Ja eller nej? --- Ja.
  • Dine tanker: du bliver tyk nu.
  • Dig: det er bare en tanke, den lader jeg være.
  • Dine tanker: du spiste også kage i går, du er virkelig svag.
  • Dig: det er bare en tanke, den lader jeg være.
  • Dine tanker: Du skal springe aftensmaden over i aften.
  • Dig: Den tanke hopper jeg ikke på.
  • Dine tanker: skal du ikke lige have et stykke mere, nu kan det jo være ligemeget
  • Dig: hvad var det jeg var i gang med…, mails.., det fortsætter jeg lige med.

Har du problemer med overspisning og ønsker du hjælp til dette problem er du altid velkommen i klinikken.​

De bedste hilsner

Bjørk Emily MacFadyan Soele

Psykolog i Cektos’

​Priser for alle aldersgrupper

Se prisliste her

​Tryg og personlig behandling

Lær os bedre at kende

Landsdækkende metakognitive psykologer

Se afdelinger her

Kontakt os såfremt du har spørgsmål

Klik på kontaktknappen her på siden, og du vil se et overblik over vores forskellige afdelinger.

Vi er medlem af​

Det siger vores klienter

"Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen!"​

- Nikolaj Amtoft Pihlman

"Det har været et berigende kursus i aflæring af 40 års dårlig vane med at forfølge bekymringerne. En øjenåbner for, at jeg selv kan beslutte hvad vej tanker og følelser skal gå..."

- Merry Andresen

“Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
at så få behandlinger kan give så meget!
Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

- Tidligere klient​

Kontakt Cektos i dag​

Udfyld formularen her på siden og vi vil snarest kontakte dig.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Om klinikken

Som den første klinik i Danmark har vi specialiseret os i metakognitiv terapi til behandling af psykiske lidelser og nervøse tilstande hos børn, unge og voksne.

Vi behandler en bred vifte af klienter med blandt andet depression, angst, spiseforstyrrelser, OCD og PTSD.

Telefontider

Mandag​

09.00 - 14.00

Tirsdag​

09.00 - 14.00​

​​​Onsdag​

09.00 - 14.00

Torsdag​

09.00 - 14.00

Fredag​

09.00 - 12.00

CEKTOS – København

​Borgergade 28, 4. sal

1300 København K - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Aarhus

​Fredens Torv 8, 1. tv

8000 Aarhus C - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Næstved

​Riddergade 7, 1. sal

4700 Næstved - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk