​Har du mistet?

Nyhedsbrev om sorg af psykolog Bjørk Emily MacFadyan Soelé

bjork@cektos.dk

Alle mennesker oplever at miste og sorg er en almindelig reaktion på tab. Vi kan miste vores arbejde, en nærtstående eller blive skilt. Uanset årsagen er sorg naturlig efter at have mistet.

Tidligere opdelte man en sorgreaktion i faser, mens man i dag anser sorg som en proces bestående af to spor - et tabsorienteret spor og et genopbyggende spor.

Tabssporet indbefatter følelsesmæssige reaktioner, såsom intens tristhed, afmagt, vrede og håbløshedsfølelse, mens det genopbyggende spor handler om at genoprette hverdagen.

I det genopbyggende spor skal tingene fungere på ny, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke fortsat er i sorg - vi forholder os blot til tabet på anden vis end gennem triste og svære tanker og følelser.

Sporene er et udtryk for forskellige måder at mestre tabet på og i tiden efter tabet vil vi ofte skifte mellem disse spor. Det er individuelt, hvor meget og hvor længe man bevæger sig i det ene eller det andet spor. Din personlige sorgreaktion afhænger eksempelvis af, hvem eller hvad du har mistet og dine tidligere oplevelser.

De fleste mennesker oplever at komme igennem sorgen, men nogle mennesker er påvirket så længe efter tabet, at der er tale om en længerevarende ‘kompliseret sorgreaktion’, som har betydning for den enkeltes fysiske og psykiske helbred og funktionsniveau. En sådan reaktion er ofte behandlingskrævende.

Undgå at sorgen invaliderer dig og udvikler sig til en langvarig sorgreaktion.

Svære tanker og stærke følelser er alment menneskelige, og de regulerer sig selv, hvis du ikke forsøger at håndtere dem, eksempelvis ved at undgå eller kontrollere dem. Tænk på tankerne og følelserne som et myggestik; klør du i det forværres kløen, men lader du det være, regulere kroppen det selv. Tilsvarende gælder vores tanker og følelser. Så prøv at øv dig i ikke at “klø” i tankerne og følelserne - lad dem istedet være.

Begræns tiden du sørger - sorg, længsel og minder skal have plads, men øv dig i at afgrænse tiden, så du styrer hvor ofte du giver sorgen opmærksomhed, frem for at sorgen styrer dig. Afsæt ½ time dagligt, hvor du bruger tid på sorgen. Prøv herefter at vend tilbage til dagligdagen. Når du ikke længere har brug for ½ time sorgbearbejdning dagligt, kan du undlade.

Flyt fokus. Næste gang du overvældes af tanker om det du har mistet eller får stærke følelser, så snør løbeskoene og gå en tur, ta’ tankerne og følelserne med dig. Forsøg at flyt dit fokus ud på dine omgivelser. Hvad hører du? Hvad ser du? Hvad dufter du? Lav denne øvelse for at få erfaring med, at det er muligt at have ‘sorgen med i skoven’, og at du derfor ikke behøver skåne og skærme dig selv pba. sorgen og dine svære tanker og følelser. 

​Priser for alle aldersgrupper

Se prisliste her

​Tryg og personlig behandling

Lær os bedre at kende

Landsdækkende metakognitive psykologer

Se afdelinger her

Kontakt os såfremt du har spørgsmål

Klik på kontaktknappen her på siden, og du vil se et overblik over vores forskellige afdelinger.

Vi er medlem af​

Det siger vores klienter

"Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen!"​

- Nikolaj Amtoft Pihlman

"Det har været et berigende kursus i aflæring af 40 års dårlig vane med at forfølge bekymringerne. En øjenåbner for, at jeg selv kan beslutte hvad vej tanker og følelser skal gå..."

- Merry Andresen

“Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
at så få behandlinger kan give så meget!
Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

- Tidligere klient​

Kontakt Cektos i dag​

Udfyld formularen her på siden og vi vil snarest kontakte dig.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Om klinikken

Som den første klinik i Danmark har vi specialiseret os i metakognitiv terapi til behandling af psykiske lidelser og nervøse tilstande hos børn, unge og voksne.

Vi behandler en bred vifte af klienter med blandt andet depression, angst, spiseforstyrrelser, OCD og PTSD.

Telefontider

Mandag​

09.00 - 14.00

Tirsdag​

09.00 - 14.00​

​​​Onsdag​

09.00 - 14.00

Torsdag​

09.00 - 14.00

Fredag​

09.00 - 12.00

CEKTOS – København

​Borgergade 28, 4. sal

1300 København K - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Aarhus

​Fredens Torv 8, 1. tv

8000 Aarhus C - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk

CEKTOS – Næstved

​Riddergade 7, 1. sal

4700 Næstved - Find vej

Tlf.: 55 73 48 49
E-mail: info@cektos.dk