Fobier

Fobier er en form for angstlidelse, knyttet til specifikke ting eller situationer.

Angst er normalt en brugbar følelse, som hjælper os med at undgå fare, men hvis angsten er ude af proportioner med den aktuelle fare eller har været en hindring i hverdagen i mere end 6 måneder, kan der være tale om en fobi.

Mennesker der lider af en fobi, kan ved eksponering for det de er angste for, opleve en voldsom angstreaktion, eventuelt i form af panikangst. Man er som regel meget bevidst om, at reaktionen er overdreven, men oplever ikke at have kontrol over den.

Bare tanken om at skulle møde det man er angst for, kan udløse voldsomme og yderst ubehagelige kropslige og følelsesmæssige symptomer.

Det anslås at ca. 12-15 % af befolkningen lever med en form for fobi. At leve med en fobi kan være hæmmende for at leve det liv, man gerne vil leve. Hvis man oplever at være plaget af en fobi er det vigtigt at søge behandling, da lidelsen risikerer at tiltage i sværhedsgrad og blive kronisk.

Hvad er forskellen på fobi og nervøsitet?

Alle mennesker oplever fra tid til anden, at blive nervøse for nye situationer eller udfordringer.

Nervøsitet kan for eksempel opstå i forbindelse med nye arbejdsopgaver, første møde med svigerforældre eller ved en vigtig præsentation.

Disse former for nervøsitet er som regel forbigående og nervøsiteten aftager i takt med tilvænning til situationen. Hvorved der er tale om forbigående frygt eller nervøsitet og ikke en fobi.

Hvordan kommer fobier til udtryk?

Fobier kan udvikle sig gradvist eller være foranlediget af en tidligere hændelse, som har fremkaldt panikangst.

Den gennemgående udtryksform for en fobi er angst, som systematisk stiger i takt med berøring med det frygtede.

Herunder præsenteres det typiske mønster:

  • Følelsesmæssigt: frygt, nervøsitet og angst i varierende grad. I nogle tilfælde er angsten så
    voldsom, at panikangst forekommer.
  • Fysiologisk: hjertebanken, svedrespons, rysten på hænderne, hjertebanken, anspændthed, kvalme, svimmelhed, åndenød og hyperventilering.
  • Tanker: Mange har katastrofetanker om konsekvensen af, at være i berøring med det de er bange for, for eksempel frygten for at besvime eller dø af voldsom hjertebanken udløst af angsten. Derudover kan mange opleve skamfulde tanker, i frygt for hvad andre vil tænke om dem, hvis de vidste omfanget af deres fobi.
  • Adfærd: Typisk forekommer undgåelsesadfærd, det vil sige at man på forskellig vis prøver at undgå, at blive konfronteret med det, som man er angst for. I andre tilfælde tyer mennesker til selvmedicinering, som kan lindre angsten, for eksempel alkohol, stoffer eller medicin.

Forskellige former for fobi

Specifikke fobier kan opstå som respons på en række forskellige ting, såsom:

  • Dyr (fx. fugle eller edderkopper), højder, vand, nåle, tandlægebesøg, synet af blod, osv.

Og en rækker forskellige situationer:

Derudover er der mere komplekse fobier: agorafobi, social fobi, panikangst og generaliseret angst.

Hvordan kan en fobi behandles?

Der er solid evidens for, at fobier kan behandles hurtigt, sikkert og effektivt. Særligt kognitiv adfærdsterapi, som CEKTOS udbyder, har vist sig effektfuld til at behandle lidelsen.

For specifikke fobier kan op til tre sessioner ofte være tilstrækkeligt.

I kognitiv adfærdsterapi består behandlingen i, at blive eksponeret for det man er bange for. Dette sker langsomt. Man starter med at blive udfordret med små lette øvelser og øger gradvist i takt med at angsten falder.

Således oplever man at kunne mestre at blive konfronteret med det, man før var bange for. Sideløbende arbejdes med at identificere og omstrukturere de negative/positive kognitive antagelser, såsom katastrofetanker, der udløser og vedligeholder følelser og adfærd relateret til fobien.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger."Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft
  • "Det har været et berigende kursus i aflæring af 40 års dårlig vane med at forfølge bekymringerne. En øjenåbner for, at jeg selv kan beslutte hvad vej tanker og følelser skal gå. Jeg er så glad for beslutningen om at opsøge jer!"

    Merry Andresen