Social Angst

Der er flere forskellige niveauer af social angst

Definition af social angst!
Social angst (SAD) er når man har en frygt for at blive kritisk vurderet af andre mennesker og får angst når man er i centrum for andres opmærksomhed. Videre kan en person med SAD/socialfobi også være bange for, at man vil opføre sig på måder, der føles ydmygende eller pinlige, fx at man kommer til at rødme. Mildere former af dette er relateret til normal generthed, men når der er kraftigere symptomer som panikangst og lavt selvværd, kan man udvikle en generaliseret frygt, for at være sammen med andre mennesker.

Hvad er forskellen mellem nervøsitet og social angst?
Social ængstelighed i form af generthed når det kommer til at optræde, eller at stå foran en gruppe af mennesker, er en normal reaktion især i barndommen og ungdommen. Præstationsangst og sceneskræk er noget, de fleste mennesker har erfaring med. Men når den sociale angst bliver for stor eller kronisk, og er en hindring i dagligdagen, kaldes det for socialangst eller socialfobi.

Socialfobi findes i to forskellige former, generaliseret socialfobi og specifik socialfobi. I den generelle type, oplever individet angst i nærværelse af andre mennesker, og i den specifikke type opstår reaktioner på angsten i bestemte situationer, fx når man vil holde et foredrag.
Man skal ikke forveksle socialfobi med almindelig generthed; socialfobi er et reelt handicap, der forhindrer personen, i at leve et normalt liv.

Hvordan kommer social angst /socialfobi til udtryk?
Når man har SAD udvikler man ofte en adfærd, der indebærer, at man forsøger at undgå det man synes er ubehageligt. Det kan være, at man begynder at undgå sociale kontakter, og måske har ønsker om at slippe for at tale på møder. Videre kan det være at man undgår kontakt med folk, man ikke kender godt. Både ens professionelle og personlige liv bliver påvirket, og livet kan blive begrænset, og angsten kan dermed føles stærkere.

Symptomerne kan inddeles i fire undergrupper.
Følelsesmæssige: for eksempel frygt, forlegenhed, angst, nervøsitet, vrede.
Adfærd: undgå at afbryde eller taler i grupper, undgå præsentationsrunder, undgår at spise og drikke sammen med andre.
Fysiologisk: rødmen, svede, rysten på hænderne, hjertebanken, anspændthed, kvalme og åndenød.
Tanker som “Jeg gør mig selv til grin”, “Hvad hvis nogen opdager det” eller “Hvad kommer alle til at tænke om mig.”

Hvordan kan man behandle SAD?
Der er masser af effektiv psykologisk hjælp mod social angst. Både Kognitiv terapi og metakognitiv terapi, som CEKTOS tilbyder har vist sig at være meget effektivt, og giver god hjælp. Her arbejder man med vores negative/positive kognitive antagelser (negative/positive metakognitive antagelser).
En typisk negativ metakognitiv antagelse er ”mine bekymringer eller grublerier er udenfor min kontrol”, der en positiv metakognitiv antagelse ser til ”bekymringer giver kontrol over fremtiden”. “Hvis jeg er meget selvbevidst, gør jeg et bedre indtryk”

Fokus er at nedsætte mængden af grublerier og selvfokus i sociale sammenhænge, og derved reducere angstsymptomerne, og genetablere livskvaliteten.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft