Spiseforstyrrelser

(anoreksi, bulimi, atypiske spiseforstyrrelser, BED (binge eating disorder), ortoreksi, megareksi)

Der er mange, der tænker meget på mad og på sin krop. Det er almindeligt at man vil have kontrol over hvad man spiser, og at man er bange for at tage på i vægt. Hvis tankerner om mad, vægt, og kroppen, fylder meget, kan det vare svært ved at klare sit almindelige liv, som studier, arbejde, eller sociale aktiviteter.

Måske nægter man at spise eller prøver på at slippe af med maden fx gennem at kaste op eller træne hårdt. En spiseforstyrrelse svækker både fysisk sundhed, og påvirker hvordan man fungerer socialt.

Tegn på spiseforstyrrelse

Tit udvikler en spiseforstyrrelse sig gradvis, og det kan være svært selv at opdage, og forstå hvornår ens adfærd er blevet uhensigtsmæssig. Herunder præsenteres flere punkter der kan vare tegn på at man har spiseforstyrrelse:

  • Du slanker dig, og bliver mere og mere optaget af dine madvaner og din vægt.
  • Du spiser uregelmæssigt, udskyder, spiser langsomt, eller springer over måltider, eller spiser store mængder af ”forbudt” mad, når du er alene.
  • Du træner overdrevet meget.
  • Du er meget kritisk over for din krop.
  • Du har svært ved at koncentrere dig i skole eller på arbejde.
  • Du udvikler forskellige tvangsadfærd, fx specifikke måder at spise visse ting.
  • Du føler dig deprimeret eller har angst.
  • Du skader dig selv eller har selvmordstanker.
  • Du vil slippe af med det du har spist fx gennem at kaste op.

Forskellige former for spiseforstyrrelser

Anoreksi

Hvis man har anoreksi slanker man sig meget eller faster. Grunden til at man slanker sig er frygten for at tage på i vægt og blive fed. Personens selvbillede- og opfattelse af egen vægt og udseende er ofte forvrænget. Selvfølelsen plejer at vare afhængigt af vægt og kropsform.
Problematikker forbundet med anoreksi: depression, angst, tvangstanker og tvangshandlinger. Udover det kan udebleven menstruation efter langvarig slankekur være et alm. tegn på anoreksi.

Bulimi

Hvis man har bulimi, har man slanke- og fastekure og overspisningsepisoder. Kendetegn ved bulimi er overspisningsepisoder, og udrensning der finder sted efterfølgende pga. frygten for at tage på. Udrensningen kan fx vare at kaste op, dyrke overdreven motion eller at tage afføringsmidler. Hvis man har bulimi kan selvfølelsen være stærkt afhængigt af sin figur og vægt.
Problematikker forbundet med bulimi: depression, selvmordstanker. Mange trækker sig fra sin omgivelse, og isolerer sig, fordi man skammer sig over sit problem. Nogle bruger alkohol eller stoffer for at undertrykke appetitten. Nogle personer er selvskadende.

Atypiske spiseforstyrrelser

Atypisk spiseforstyrrelsede personer udviser anorektisk adfærd, men samtidigt har overspisningsepisoder og kaster op, dvs. udviser bulimisk adfærd. Fx kan man have tegn på anoreksi, men ikke har mistet sin menstruation, eller måske trækker man sig fra andre, og vil spise alene.

Problematikker forbundet med atypiske spiseforstyrrelser: mennesker der har den atypiske formen af spiseforstyrrelse, vil være lige så alvorligt ramt som alle andre med en spiseforstyrrelse. Personer vil ofte have lavt selvværd og et forstyrret kropsbillede.

BED (Binge Eating Disorder)/tvangsoverspisning

Indebærer at man har perioder med vangsoverspisning, men uden at prøve på at rense maden ud efterfølgende gennem fx at kaste op. Hvis man har BED har man som regel haft anoreksi eller bulimi tidligere.
Problematikker forbundet med BED: Man kan blive svært overvægtig og tit har man ofte andre psykiske problemer oveni som f.eks. angst eller depression.

Ortoreksi

Ortoreksi er en variant af anoreksi. I stedet for at være drevet af en stærk ønske om at være slank, vil man ha kontrol over kroppen, og opnå et bestemt livsstil f.eks. at spise 100% sundt, eller man har overdreven fokus er på madens kvalitet. Personer med ortoreksi går på diæter og har regler og ritualer for maden. Fx hvilken farve maden skal ha, eller at man ikke stoler på at andre tilbereder maden på ”den rigtige måden”.
Maden bliver til en hindring i hverdagen og man har svært at spise sammen med andre.

Megareksi/”sports anoreksi”

Megareksi er en form for anoreksi som rammer mænd oftere end kvinder. Manden oplever, at være for tynd og ikke er muskuløs nok. For at blive større og mere muskuløs styrketræner personen i timevis, ofte hver dag, og har meget specifikke diæter, som er meget fedfattige og proteinrige.

Hvordan behandler man spiseforstyrrelser?

Ofte er man i tvivl om at få hjælp hvis man har anoreksi eller lignende symptomer fordi man er bange at miste kontrollen og tage på i vægt. En spiseforstyrrelse kan føles som om det er en del af en selv og give en form for tryghed. Derfor kan det føles skræmmende at gøre op med den fiksering man har omkring mad og den kontrol man oplever, selv hvis man ønsker at slippe af med de problemer, dette medfører. Men der findes hjælp.

Effektiv behandlinger er bl.a. kognitiv og metakognitiv terapi. I kognitiv terapi lægges vægt på de tankemønstre der vedligeholder problemerne.

Herudover er metakognitiv terapi mod spiseforstyrrelser en meget hurtigvirkende og effektiv metode. Tilgangen handler om at finde alternative strategier til at selv-regulering end overdreven fokus på mad, vægt eller brug af spisning eller opkast til at fjerne negative tanker og følelser. I terapien hjælpes klienten til at håndtere svære tanker og begrænse grublerier om mad samt fokus på sin krop og mad.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft