Posttraumatisk stress syndrom (PTSD)/posttraumatisk belastningsreaktion

Har du været udsat for en livstruende begivenhed, kan du være i risikogruppen

Definition af Posttraumatisk stress syndrom (PTSD)

Når mennesker oplever en livstruende begivenhed får de fleste ubehaglige symptomer efterfølgende som f.eks. angst, invaderende tanker eller mareridt. For de fleste aftager disse symptomer efter nogle måneder, men for nogle fortsætter disse invaderende minder, tanker og frygten giver ikke slip trods at måneder eller år er gået. Det er denne forlængede tilstand vi kalder Posttraumatisk stress syndrom (PTSD).

Ud over store katastrofer som tsunamien 2004, kan enkelte katastrofer som f.eks. ulykker, seksuelle overgreb, overfald, røveri, tortur eller krigshændelser være potentielt traumatiserende begivenheder som kan medføre PTSD

Forskellen mellem ”normale” reaktioner og PTSD

Efter en vanskelig begivenhed er det almindeligt med en stressreaktion i nogen tid efter, men for de fleste falder reaktionen efter en stykke tid.
Når man oplever, at det kan være svært at få sit liv til at fungere normalt igen efter en svær hændelse, kan man have fået en posttraumatisk belastningsreaktion. Det kan være at man oplever påtrængende minder, har mareridt, eller føler sig bange de meste af tiden, eller i situatoner der minder om traumet.

Hvordan kommer PTSD til udtryk?

Ramte mennesker prøver at undgå tanker, følelser, aktiviteter og situationer, der er forbundet med traumet, men kan også lide af hukommelsestab.

Symptomer er typisk søvnproblemer, irritabilitet, skyld og skam over det der har sket, angst, koncentrationsbesvær, passivitet, øget anspændthed. Årvågenhed og følsomhed over for pludselige lyde kan være tilstede.
Duft, steder, eller forskellige situationer kan udløse flashbacks, og det føles som om, man genoplever begivenheden, og at det sker her og nu. Videre kan man føle at man mister kontrollen. Det er ikke usædvanligt at det kan føre til isolation fra familie, venner og kolleger.

Hvordan behandler man PTSD?

Posttraumatisk stress syndrom er en tilstand, der kræver behandling. Kognitiv adfærdsterapi, har vist sig være effektiv behandling mod Posttraumatisk stress syndrom. Her bearbejdes de traumatiske erindringer, gennem eksponering (at man besøger pladser, eller opsøger situationer der minder om traumet). Eksponeringen kan også tilvejebringes ved, man fortæller om traumet gentagne gange. Når man husker traumet under kontrollerede forhold, svækkes angstreaktionen der er forbundet med den traumatiske hændelse.

En anden ny og effektiv terapiform er metakognitiv terapi der ikke involverer eksponering men som i forsøg viser sig at være mere effektiv end kognitiv adfærdsterapi. I metakognitiv terapi arbejdes med klientens CAS (cognitive appraisal style), dvs. grublerier om fortiden og bekymringer om fremtiden, trusselmonitorering, uhensigtsmæssige coping-strategier (overlevelsesstrategier), som vedligeholder symptomer, som fx undgåelse.

Hvordan kommer jeg videre?

Hvis du mener du, eller en af dine nære, lider af PTSD så er der sandsynligvis behov for terapi. Du er velkommen til at ringe til os på 5573 4849, og få en aftale om et forløb. Du er også velkommen til at skrive til os via kontaktformularen, og vi vil så vende tilbage til dig hurtigst muligt.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft