OCD (Obsessive-Compulsive Disorder)

Tvangstanker er helt almindelige. Vi kender alle det at stå på f.eks. en togstation og pludselig tænke “Hvad nu hvis jeg hoppede ned op skinnerne lige før toget kommer?”. Vi giver ikke tanken særlig betydning men fortsætter vores færd. Lider man af OCD kan sådan en tvangstanke få stor betydning og personen begynder måske at udføre tvangshandlinger for at undgå flere af dem.

OCD er en psykisk lidelse, der manifesterer sig i tvangstanker og/eller tvangshandlinger, der skaber betydelige problemer for personen, er meget tidskrævende og kan påvirke relationer til andre mennesker. Det kan være at tvangstankerne og handlingerne er irrationelle, men at man alligevel føler at man er ude af stand at bryde sig fri.

Forskellen mellem ”normale” bekymringer og OCD

Alle kan ha tvangstanker, eller føler at man er tvunget at udføre ting til tider. Fx kan man ha en sang der er fast i hovedet, eller ha et behov at kontrollere at døren er låst en ekstra gang, uden at det skulle være et problem. Men hvis tvangstankerne/tvangshandlingerne fylder meget af tiden i hverdagen derhjemme, i skole eller påvirker dit arbejde, og gør at man bliver isoleret fra sit sociale liv kan man ha brug for at søge hjælp.

Hvad er tvangstanker og tvangshandlinger?

Tvangstanker er ufrivilligt opstående tanker, fælles er at dem ofte begynder med “hvad nu hvis”. Fx, “hvad nu hvis jeg har glemt komfuret”, “hvad nu hvis det begynder at brænde,” eller “Hvad hvis jeg bliver syg.”

Tvangshandlinger går generelt ud på at kontrollere, eller på en eller anden måde neutralisere tvangstankerne. De mest almindelige typer af tvangshandlinger er at kompulsivt vaske sine hænder, og et tvangsmæssigt kontrollerende af ting, at kigge efter hvis man har låst døren.

Forskellige udtryksmåder:

  • Have et stort behov for at vaske sine hænder.
  • Tjekke efter flere gange, hvis døren er låst, ovnen er slukket, dvs. kigge efter ting der kan vare associeret med skader eller fare.
  • Være bekymret at alt ikke er helt perfekt, eller udført på den helt rigtige måden. Andre bekymringer involverer at der kan ske noget forfærdeligt eller man bliver straffet.
  • Det kan være at man har nød til at tælle, eller udføre en handling mange gange, fx kan man have en overtro om bestemte tal eller farver.
  • Det kan vare at man samler på ting, og tror at noget slemt vil ske hvis man smider noget væk, og bliver til et tvangsmæssigt samlende på ting man ikke har brug for (samlemani).

Symptomer ved OCD

Når man har OCD har man et stærkt behov for at kontrollere tanker og følelser.Det skal føles på den helt rigtigt måde, når man laver dagligdags, eller rutinemæssige ting. Man kan bruge op til flere timer, hver dag, til tvangshandlinger og opleve at andre irriteres over dette. Videre kan man føle angst hvis man ikke kan udføre sine tvangshandlinger, men også at man bliver skamfuld over sine tanker og adfærd, og prøve på at skjule dem for andre.

Hvordan behandler man OCD?

Man kan behandle OCD med kognitiv terapi, hvor response-prevention er en central del af behandlingen. Her udsættes personen gradvist for de situationer der skaber angst eller usikkerhed uden at lave de neutraliserende tvangshandlingerne.

En anden effektiv terapiform er metakognitiv terapi som ikke indeholder eksponering som i kognitiv terapi. Her er fokus på forholdet til tvangstankerne, ”en tanke er bare en tanke”. Man udfordrer ideen om at ”man ikke kan” lade vare med at udføre tvangshandlinger og forsøger at udskyde tiden fra tvangstanke til handlingen. Herudover oplever personen at ubehagelige tanker “blot er tanker” og ikke får farlige ting til at ske. Denne erfaring betyder, at det bliver nemmere at lade de invaderende tvangstanker være i fred.

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft