Depression

Hver femte eller sjette dansker udvikler på et eller andet tidspunkt depressive symptomer. For de fleste går depressionen over på cirka seks måneder, men det kan være en meget vanskelig periode. Depression er ikke en almindelig tilstand, som fx ved sorg eller stor skuffelse, uden en personlighedsforandring.

Forskellen mellem at være trist/ked af det og have en depression

Det er helt normalt at føle sig trist og urolig til tider, og være deprimeret i kortere perioder når det sket noget i ens liv. Dette plejer at gå over af sig selv. Fx kan det vare at miste jobbet, problem med økonomien, eller nære relationer.

Men hvis man føler at man har været trist og nedstemt hver dag i mere end to uger, hvor man har mistet lysten at gøre ting man plejer at kunne lide samt lider af energilæshed og har en fornemmelse af meningsløshed, er det sandsynligt at man har en depression.

Symptomer

Depression er et relativt varig tilstand af svagheds/tomhedsfølelse, værdiløshed, skyldfølelser, selvmordstanker. Disse tanker påvirker personen meget i henhold til vanskeligheder personligt, socialt og erhvervsmæssigt.

Man kan føle mangel på energi, vare træt, isolere sig, og ikke orke socialt samvær. herudover ses at det kan være svært ved at koncentrere sig og følge med i almindelig samtale. Videre kan man have angstsymptomer, føle mangel på appetit, eller spise for meget, have en dårlig søvnkvalitet, enten vågne op tidlig eller sove for meget.

Tre niveauer af depression

Depression kan deles op i tre niveauer: mild, moderat eller svær depression.
Selv om grænserne mellem de forskellige grader af depression ikke er skarp, kan man beskrive en mild depression som at man ofte kan fungere socialt og praktisk i hverdagen. At man kan gå på arbejde, være social med venner, men at det måske kræver en indsats. Ved moderat depression kan det vare at man ikke længere er i stand til at opretholde en velfungerende dagligdag, og måske har svært at fungere på arbejdet og i sociale relationer, og søvnen er påvirket.
Svær depression påvirker som regel i en grad hvor man ikke kan dække sine basale behov, som fx at spise og drikke. Videre kan man have så voldsomme selvmordstanker at de involvere konkrete planer for hvordan man vil begå selvmord, men det behøver ikke vare aktuelt for alle.

Hvordan behandler man depression?

Lige meget hvilken slags niveau af depression man har er kognitiv eller metakognitiv behandling meget effektiv.

I kognitiv terapi lærer klienten at omstrukturere negative tanker om sig selv, andre og verden samt øge aktivitetsniveauet med lystbetonede aktiviteter.
I metakognitiv terapi lærer klienten at håndtere bekymringer og grublerier bedre. Hjernen i sig selv er helbredende og er selvregulerende, bare man giver den lov til det. Metakognitiv terapi hjælper klienten til at indse at han/har kontrollen over de mentale mekanismer der vedligeholder depressionen. Det er ikke serotoninniveauet der påvirker depressionen men omfanget af tid man bruger på at gruble og bekymre sig

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft