Artikler

 

Ny effektiv terapiform til behandling af PTSD

Af psykolog Pia Callesen

Indtil nu har EMDR og kognitiv adfærdsterapi (eksponeringsterapi) været de mest effektive terapiformer til behandling af PTSD men disse terapiformer indebærer at man skal konfronteres med det ubehagelige traumeminde igen og igen. Nu viser forskningen at en ny terapiform kan behandle PTSD hurtigere og uden ubehag.

PTSD: Traumet der kommer igen og igen
PTSD er en belastningsreaktion, som kan opstå efter en eller flere meget traumatiske oplevelser. Oplevelserne er typisk livstruende eller uden for personens kontrol. Nogle vil reelt have været i livsfare, hvor det hos andre har været en oplevelse heraf. Symptomerne kan også opstå ved at se andre lide overlast. Eksempler på begivenheder, der kan udløse PTSD er; tidlig, massiv omsorgssvigt,krigsoplevelser, voldtægt, røveri, trusler på livet etc.

Efter sådanne traumatiske oplevelser vil mange opleve symptomer som mareridt og søvnbesvær, “hukommelses glimt” (flashbacks, dvs. tilbagevendende genoplevelser af den traumatiske oplevelse), hyperaktivitet, misbrugsproblemer, depression, stressreaktioner, hukommelses- og koncentrationsbesvær. Derudover vil man undgå af alt der minder om traumet.(1) Oftest stilner disse symptomer af i løbet af nogle dage eller uger efter traumet men hvis symptomerne forsætter ud over den første måned og forårsager betydelig angst eller nedsat livskvalitet, kan det være tegn på posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD).

Det er vigtigt at personer med PTSD får behandling, da det ellers kan hæmme livskvaliteten i en sådan grad at symptomerne kan forværres og resultere i selvmordstanker og derved blive livstruende. For at være sikker på, at man lider af PTSD skal størstedelen af ovennævnte symptomer optræde indenfor 6 mdr. efter den traumatiske begivenhed.(2)

Det antages, at ca. 1% af befolkningen til enhver tid lider af PTSD menblandt soldater som har været i krig, og blandt ofre efter katastrofer, er hyppigheden højere (10%). Efter voldtægt er hyppigheden helt oppe på 30%.(3) En tværsnitsundersøgelse fra USA fandt, at 1 af 10 kvinder og 1 af 20 mænd oplever PTSD en eller anden gang i livet(4)

Den mest effektive behandling indtil nu: Kognitiv adfærdsterapi
Indtil nu har man behandlet PTSD med kognitiv adfærdsterapi (KAT). Ifølge KAT aktiverer et traume en række uhensigtsmæssige negative tankemønstre, der ofte betyder at klienter oplever ufarlige situationer som truende. Et grundlæggende princip i KAT er derfor at søge at forandre tænkningen, så den bliver nuanceret og fornuftsbetonet. I terapien øver klienten sig i at danne såkaldt alternative tanker. Det vil sige tanker, der er mere realistiske og i højere grad støtter og opmuntrer en selv. Når man er i stand til at tænke sådanne alternative tanker, vil det der ellers opleves truende, opleves som mere neutralt.(5)

Et andet grund element i KAT er eksponeringsterapi. Her ser man PTSD som et hukommelsesproblem hvor krop og sind “sidder fast i fortiden ” og skal hjælpes til opdatering vha. eksponering. Det involverer at udforske traumeminder og gennemgå disse gentagne gange for at reducerer den angst de medføre. Konkret betyder det at man visualiserer en scene fra deres traumatiske minde. Man visualiserer både trauesituationens fysiske karakteristika men også følelsen af hjælpeløshed eller kontroltab. Senere i terapien vil man lave det der hedder in vivo eksponering, hvilket vil sige at man placerer klienten i situationer der udløser PTSD symptomer. Det kan f.eks. være en situation med mange mennesker eller en situation der minder om det sted hvor det oprindelige traume fandt sted. Ved krigsveteraner har man ofte besøgt militærmuseer og flyvestationer eller set krigsfilm.(6)

Et problem med eksponeringsterapi er at det kan være stærkt ubehageligt for klienten at skulle genopleve traumet igen og igen. Et effektivt alternativ kan derfor være meta-kognitiv terapi (MCT).

Meta-kognitiv terapi: en ny måde at forstå PTSD
Meta-kognitiv terapi er den nyeste udvikling indenfor behandling af PTSD og forsøg viser at den særdeles effektivt. Behandlingstiden er ofte kortere og terapien er ikke afhængig af traume eksponering eller detaljeret diskussion af traumet selv.

I modsætning til KAT ser MCT ikke PTSD som et hukommelsesproblem men snarere et opmærksomhedsproblem. De fleste mennesker der oplever et traume bearbejder dette uden behov for terapi. Dette skyldes en spontan og automatisk bearbejdningsproces der kaldes reflexive adaption process eller RAP. Nogle mennesker udvikler dog et opmærksomhedsmønster der forhindre den spontane RAP. Dette uhensigtsmæssige opmærksomhedsmønster kaldes cognitive attentional syndrome eller CAS, og er karakteriseret ved bekymringer, grublerier, at undertrykke sine tanker, at undgå traumeminder samt søgen efter potentielle trusler. Ydermere resulterer det ofte i misbrug af alkohol/stoffer der bruges til at dulme minderne om traumet. Disse strategier er uhensigtsmæssige fordi de vedligeholder og styrker opfattelsen af at der er trusler alle vegne.(7, 8)

Terapeuten arbejder derfor med ændre klientens måde at håndterer spontane traume erindringer, tanker og symptomer således at klienten lærer at kontrollere sin opmærksomhed. På denne måde aktiveres den naturlige RAP(7)Målet er derfor at ændre de problematiske opmærksomhedsmønstre. Dette gøres ved adresserer de underliggende meta-kognitioner der kontrollerer tænkningen og dermed hjælpe klienten med at udvikle nye bevidste måde at håndterer angst provokerende tanker på.(9)

PTSD kan billedligt talt forstås som et sår. Forstil dig at man har skåret sig med en kniv, umiddelbart vil alle mennesker opleve en række symptomer. Man bløder, det gør ondt og der er et åbent sår i huden. De fleste mennesker vil så med tiden opleve at såret heler, men for nogen bliver såret ved med at bløde. Det kan f.eks. være fordi man hele tiden piller i såret, konstant forsøger at rense det eller pakker det fuldstændig væk så det ingen luft får. Mennesker med PTSD oplever ikke at ”såret” heler naturligt netop fordi de hele tiden ”piller i såret” ved at grubler over traumet eller forsøger at ”pakke” traumet langt væk ved at undgå alt der har med traumet at gøre. MCT terapeuten vil lærer klienten at give ”såret” luft og lade det være så det får ro til at hele.

Som eksempel kan man forstille sig en hjemvendt soldat som har oplevet at slå børn ihjel i krigen. Dette traume ”hjemsøger” soldaten så han oplever situationen igen og igen som var det en film der kørte i hans hoved. Soldaten forsøger flere gange dagligt at analysere traume situationen, for at forsøge at finde ud af om han kunne have handlet anderledes. I den metakognitive terapi vil denne soldat lærer at kontrollere sin opmærksomhed så han kan vælge at lade traumet være og give det tid til at hele naturligt.

Den nye hurtigere vej til positive resultater: MCT
Forskningen viser at MCT er en særlig effektiv behandlingsmetode der kræver færre sessioner end traditionel KAT.(10) Ydermere er MCT relevant hvis man oplever behandlings-resistent PTSD.(8)

Når man tidligere har sammenligner MCT og eksponeringsterapi fandt forskerne at de begge er effektive men at MCT viser bedre resultater i forhold til symptomer som psykologisk lidelse og fysiologiske stress.(11)

Dog viser den nyeste forskning at MCT sammenlignet med eksponeringsterapi, ikke blot reducerer fysiologisk stress men også viser en forbedring tværs af alle PTSD symptomer. Umiddelbart efter terapien havde MCT bedre resultater end eksponeringsterapi både lige efter terapien og ved follow-up.(11)

MCT viser sig altså at være den hurtigste og mest effektiv vej til positive resultater.

Referencer:

  1. Mørch MM, Rosenberg NK. Kognitiv terapi: Modeller og metoder. Hans Reitzel; 2005.
  2. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Dsm-iv-tr. American Psychiatric Publishing, Inc.; 2000.
  3. Videbech P, Kjeldsen, H. C., Götestam, K. G., Thorsen, O. Posttraumatisk stresslidelse. 2010 09.04.2010 [cited 2013
    2. april 2013]. Available from: https:// http://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/psykiatri/tilstande-og-sygdomme/oevrige-sygdomme/posttraumatisk-stresslidelse/ – 3.
  4. Kessler RC, Sonnega A, Bromet E, Hughes M, Nelson CB. Posttraumatic stress disorder in the national comorbidity survey. Archives of general psychiatry 1995;52:1048.
  5. Chrestman KR, Gilboa-Schechtman E, Foa EB. Prolonged exposure therapy for ptsd: Teen workbook. Oxford University Press; 2009.
  6. Beidel DC, Frueh BC, Uhde TW, Wong N, Mentrikoski JM. Multicomponent behavioral treatment for chronic combat-related posttraumatic stress disorder: A randomized controlled trial. Journal of anxiety disorders 2011;25:224-231.
  7. Wells A, Sembi S. Metacognitive therapy for ptsd: A core treatment manual. Cognitive and Behavioral Practice 2004;11:365-377.
  8. Wells A, Welford M, Fraser J, King P, Mendel E, Wisely J, Knight A, Rees D. Chronic ptsd treated with metacognitive therapy: An open trial. Cognitive and Behavioral Practice 2008;15:85-92.
  9. Wells A. Metacognitive therapy: Cognition applied to regulating cognition. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 2008;36:651-658.
  10. Wells A, Colbear JS. Treating posttraumatic stress disorder with metacognitive therapy: A preliminary controlled trial. Journal of Clinical Psychology 2012;68:373-381.
  11. Proctor D. A randomised controlled-trial of metacognitive therapy versus exposure therapy for post-traumatic stress disorder. University of Manchester; 2008.

artikel1

Metakognitiv terapi er effektiv mod depression – også på den lange bane!

Klinikchef Pia Callesen har udgivet en artikel i Scandinavian Journal og Psychology, hvor hun dokumenterer effekten på 4 deprimerede danskere.

Læs artiklen her:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sjop.12089/full

 

Sådan overvindes helbredsangst

Læs artiklen her:
http://livsstil.tv2.dk/kropogsundhed/2015-02-09-psykolog-du-kan-godt-overvinde-din-helbredsangst

 

Undgå at stress ender i depression

Læs artiklen her:
http://www.magasinet-sundhed.dk/sundhed/artikler/undgaa-at-stress-bliver-til-depression/

 

Gør op med det ekstreme selvfokus

Læs artiklen her:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/psykologi.-goer-op-med-det-ekstreme-selvfokus

 

Lær at kontrollere din vrede

Læs artiklen her:
http://www.b.dk/sundhed-og-motion/psykolog-pia-callesen-laer-at-kontrollere-din-vrede

 

  • “Jeg har det rigtig godt, bedre end jeg har haft
    det i mange år! Jeg syntes at det er fantastisk,
    at så få behandlinger kan give så meget!
    Jeg bruger de værktøjer du har givet mig dagligt.”

    Tidligere klient
  • "Trigger-tankerne popper jævnligt op - men uden at jeg bruger
    en masse kræfter på dem - føler jeg begynder at kunne "styre dem".
    Altså at have tankerne men uden at bruge kræfter på dem - at lade
    dem passerer som skyer :) :) :) føler jeg er på rette vej :) og er dig
    virkelig taknemmelig over at din hjælp :)"

    Tidligere klient
  • "Jeg har haft meget glæde af forløbet og er blevet
    god til at bekymre mig mindre"

    Tidligere klient
  • "Det har været meget omvendt af al det jeg har lært hidtil og
    jeg glæder mig til at bruge det resten af livet og komme ud af
    angsten for angsten. Tak for gode og lærerige dage"

    Tidligere klient
  • "Til at starte var jeg skeptisk over at noget så enkelt skulle kunne
    gøre en forskel. Men jeg kan nu konstatere at metoden virkelig
    har ændret mit liv i en meget positiv retning! Fantastisk!"

    Tidligere klient
  • "Metakognitiv Terapi: Glem alt om psykologiens traditionelle metoder. Et budskab der er så enkelt og alligevel så svært at mestre - men det kan lade sig gøre for alle hvis man har viljen og evnen til at se tingene på en HELT NY måde"

    Hans-Henrik Thomsen
  • "Fantastisk tilgang til psyken og fantastisk hjælp til at arbejde mere effektivt med opgaver og uden at brænde ud. Jeg glæder mig til den bliver endnu mere udbredt i Danmark."

    Malene Boisen Hansen
  • "Stor hjælp. Yderst professionelle."

    Trine Trasbo
  • "Jeg har lige afsluttet et Metakognitivt gruppeforløb hos cektos, og vil bare sige at det er alle pengene værd."

    Laila Søe Rasmussen
  • Lige nu Kort ventetid uden brug af henvisning fra lægen
  • "Et forløb hos Cektos i grupper kan varmt anbefales - har lige afsluttet et gruppeforløb hos Carsten Juul og allerede efter første gang (2x1 lektion) var der store forbedringer - det er alle pengene værd!"

    Helle Frost Nielsen
  • "En anderledes tankegang. Allerede 1. gang var der en bedring hos mig. Super:-)"

    Jette Rasmussen
  • "Utroligt hvad de kan udrette på kort tid. Jeg kan kun give CEKTOS de bedste anbefalinger." Linda Johansson
  • "Kan varmt anbefales"

    Anette Arvidson Blom
  • "Når man i offentligt regi, skal vente 4-6 mdr. på terapi forløb - så er det vel nok godt, der findes så super godt meta forløb hos jer

  • Super profesionelle psykologer, de er vildt dygtige og søde! Har snart haft 12 gange, størstedelen hos Michelle! Hun er super dygtig og har udfordret mig og lært mig, at kunne være menneske igen! Jeg vil til enhver tid anbefale dem

    Nikolaj Amtoft Pihlman
  • "Jeg har netop afsluttet et gruppeforløb hos Cektos. Jeg havde høje forventninger til forløbet og synes bestemt, at de er blevet indfriet. Jeg har indset, hvilke mekanismer der har bevirket, at jeg har spændt ben for mig selv i forhold til at bekymre mig ALT for meget, om mange ret ligegyldige ting. Det er ikke en proces der er slut endnu, men nu har jeg værktøjet til, at fortsætte med at give bekymringerne baghjul og leve i nuet, for det er der livet skal leves!"

    Ann Skovgaard Worm
  • "I dag har jeg afsluttet mit forløb hos Cektos, jeg er ovenud lykkelig for at jeg valgte at følge den anbefaling jeg fik af en ven, til netop at gøre brug af jer. I starten var jeg meget skeptisk da jeg efterhånden har prøvet alt for at få bugt med angst, som var blevet altoverskyggende i mit liv. Efter 7 samtaler med jeres dygtige psykolog Maiken Lykke Christensen har jeg fået livsglæden tilbage, værktøjer til at håndtere mine udfordringer og angsten styrer ikke mit liv mere. Det fantastiske ved jer er at det ikke bare er en snak man kommer for at få, hos jer bliver man udfordret så det kan mærkes, og jeres træningsværktøjer gør det helt åbenlyst for en at man rent faktisk selv er herre over sin krop og tanker OG så sætter i gerne hele kontoret i spil for at hjælpe en - hils jeres søde kontordame og sig tak fordi hun ville bruge hendes gode tid på at være en del af mine træningsforløb ☺️ TAK for et fantastisk forløb og tak til dig Maiken, du er super dygtig"

    Ann Skovgaard Worm
  • "Det var den rigtige løsning for mig, og cektos hjalp mig igennem min daværende situation, da jeg havde mest brug for det ;-) I dag er jeg en hel masse meta kognitive strategier rigere og har dermed nemmere ved at tackle vanskelige situationer :-)"

    Julia Toft